De complexiteit komt wel over

jm —  July 29, 2011 — 2 Comments

Voor de tweede keer was er deel B (drukwerkvoorbereiding) van de masterclass met Harmen Liemburg, met 12 deelnemers.

Net als vorige week, liet Harmen aan de hand van ‘FACE OFF’ (meer uitleg op harmenliemburg.nl) zien hoe hij ‘van niets tot iets’ komt.

Dit project is, zoals vaak bij hem, zelf geïnitieerd. Aanleiding was een werkreis naar Canada en Amerika. Als ontwerper heeft Harmen zo’n ‘trigger’ nodig om nieuw werk te maken. Bovendien krijgt het werk zo een verbinding met de realiteit. (Harmen voelt zich o.a. daardoor verwant met Ed Fella.)

Gevoel, intuïtie, associatie worden ingezet om tot een ontwerp te komen. “Ieder ontwerp is een avontuur op zich. Ik weet niet precies waar ik zal uitkomen.”
Het ontwerpproces neemt tijd in beslag. Vergeet niet dat een ontwerp ook moet ‘rijpen’. “Een nachtje slapen is soms nodig om alles beter in balans te kunnen brengen.”


Al spelend met de diverse bouwstenen die hij heeft verzameld (zoals een kind omringd door speelgoed), bouwt hij het ontwerp op. “De computer is daarbij uiterst nuttig gereedschap, ook als je met de hand werkt.”

Pas als alles op zijn plek staat, wordt het ontwerp opgesplitst in de verschillende druklagen. Door de complexiteit wordt er natuurlijk wel eens wat over het hoofd gezien. Zo zijn er altijd wel ‘foutjes’ in het werk te vinden.

Behalve de kleuren die gedrukt worden is er ook nog de kleur van het onbedrukte papier. In ‘FACE OFF’ zien we zowel dekwit als papierwit.

Het is een hele opgave om in zo’n bewerkelijk proces de draad niet kwijt te raken. Harmen maakt tussendoor de lagen fysiek door te printen op transparanten. “Je komt er niet uit als je in de computer blijft zitten.”
Bij het maken van films voor zeefdruk moet er handmatig worden ingegrepen. “De software is standaard ingericht voor de offsetindustrie, maar je kan alles overrulen!”

Kijkend naar het werk, zijn weinigen zich bewust van de hoeveelheid aandacht, tijd en energie die in het werk wordt gestopt. Harmen is er van overtuigd dat de complexiteit op een intuïtieve manier toch wel over komt.

Typografie met sterk visuele elementen heeft de voorkeur. “Een goed font kopen kan uren werk schelen, maar als het er niet is, moet je het toch zelf tekenen.”

Bijzonder veel en uitgebreide informatie, tips en trucs kwamen weer voorbij. Het ‘huiswerk’ was een goede voorbereiding op het onderwerp vectortekenen. Ook deze groep had dat onder de knie.

Er waren veel voorbeelden van verschillende strategieën om tot gedrukt werk te komen.

Tussendoor liet Yuri (drukker bij Calff & Meischke) ons ook weer drukwerk met wow-factor zien. Overtuigende voorbeelden van hoe vierkleurendrukwerk nog mooier wordt door toevoeging van een extra kleur of extra zwart. “Door extra zwart wordt het wit witter!” Ook bij het drukken in offset, in oplages, kan er door het denken vanuit drukwerk beter resultaat worden behaald.

Daarna kwam er nog een stapel drukwerk (uit de werkplaats van Kees Maas en de Rietveldacademie), waaronder enkele prachtige affiches van Marten Jongema.



Harmen had nog wel meer materiaal bij zich (!), maar na 4 uur concentratie was iedereen wel verzadigd…


We zijn erg benieuwd of en hoe de deelnemers (ook die van vorige week) deze input zullen toepassen op hun eigen manier.

2 responses to De complexiteit komt wel over

  1. Hoi Joke,
    Wat te gek! Ik houd me aanbevolen voor een volgende workshop.
    Zie ik wel voorbijkomen..!
    Groetjes,
    Saskia

Trackbacks and Pingbacks:

  1. wintereditie zeefdrukmasterclass « nieuweklasse - October 12, 2011

    [...] + + + + + + ** uitgebreide verslagen van onze plezante zeefdrukzomer: deel A deel B -1 deel B -2 zeefdrukweekend beeldverslag zeefdrukweekend [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>