Spelen tot de balans er is

jm —  July 14, 2011 — 1 Comment

Deel A van de masterclass ‘de grenzen van het (zeef)drukken’ ging, zoals beloofd, over inspiratie.
Er waren 30 deelnemers (vanuit heel Nederland) en behoorlijk wat (inter)actie.

Harmen Liemburg begon de middag met een uitgebreide lezing over zijn inspiratie, drijfveren en zijn werk voor verschillende omgevingen.
Als voorgangers in het spelen met de regels kwamen Emile Puettmann, Otto Treumann en Karel Martens voorbij. Het (her)vinden van de oorspronkelijke zin en het zelfvertrouwen was een onderwerp dat tussen de verhalen over de projecten terugkwam. Hij zoekt een spanningsveld tussen controle houden en het durven loslaten. Werken doet hij ‘beyond the call of duty’.

Als grafisch ontwerper is het niet zo evident, maar de productie zelf doen is voor Harmen een belangrijk onderdeel (en daar hoort ook ‘moppen en dweilen’ bij). “De lol is om vanuit de gereedschappen die je ter beschikking staan, een zo goed mogelijk resultaat te krijgen -ik zie dat als een soort sport-.” Toch heeft hij ook een noodzaak nodig om iets te doen.
Het fysieke aspect van het zeefdrukken geeft hem veel voldoening en het is een prettige wisselwerking met het de vele uren achter de computer.

Na een korte pauze gingen we zelf goed kijken naar bestaand drukwerk. “Waar het om gaat is dat je leert ontwerpen vanuit de mogelijkheden die het maken van drukwerk biedt.”
Uit hoeveel lagen is het opgebouwd, welke kleuren zijn gebruikt, wat is de volgorde? “Het mooie van zeefdruk is dat je werkt met een fysieke stapeling van lagen inkt.”
Eerst werden er voorbeelden uit het werk van Harmen zelf ontleed. Zo kregen we zicht op ‘de ongekende mogelijkheden van dekwit’ en leerden we meer over ‘het genadeloos zwart’ en ‘Komozwart’* (met dank aan Wilco Lamberts).

* de resten inkt die bij elkaar worden verzameld leveren bij elkaar de kleur ‘Komozwart’ op.

Daarna leidde Harmen ons door grote stapels posters en ander drukwerk heen. Zeefdruk af en toe gecombineerd met andere technieken.
Voorbeelden uit de zeefdrukwerkplaats van Kees Maas waaronder ‘wereldberoemde’ Paradiso-posters, werk van Pinar & Viola, Niessen & de Vries, Jan Rothuizen en nog vele anderen. (We zagen ook de eerste zeefdruk van Harmen.)


Zo kwam er een breed spectrum aan mogelijkheden voorbij. “Vaak gaat het er om op een goedkope en slimme manier combinaties te maken.”
Als afsluiter liet Harmen ons nog een ‘stapeltje’ inspirerende boeken zien.

Tussendoor kon Harmen, bevlogen als hij is, het niet nalaten om zelfs de t-shirts van de deelnemers te bespreken! Dat bewees ook de stelling “Je hebt veel meer plezier van goud als je het op een donkere ondergrond drukt.”.

+ + + + + + +

Nog enkele mooie uitspraken die voorbij kwamen:

“Inspiratie ligt vaak letterlijk voor je voeten.”
“Tekenen is essentieel om mijn hoofd leeg te maken.”
“Mijn hoofd zit vol met beelden die ik nog zou willen gebruiken.”
“Soms zit ik dagen te werktekenen om gevonden materiaal te kunnen gebruiken in kleurscheidingen. Terwijl ik daarmee bezig ben, verbeter ik de originelen. Ik trek het naar me toe.”
“Ik weet meestal wel wat ik wil, maar als ik bezig ben in de zeefdrukwerkplaats, verander ik bijna altijd van gedachten. Het werkproces opent zich weer, dat is het mooie aan zelf drukken.”
“Veel projecten gaan over ordenen en selecteren.”
“Het is gewoon spelen tot de balans er is.”

+ + + + + + +
en meer foto’s:





Trackbacks and Pingbacks:

  1. wintereditie zeefdrukmasterclass « nieuweklasse - October 12, 2011

    [...] + + + + + + ** uitgebreide verslagen van onze plezante zeefdrukzomer: deel A deel B -1 deel B -2 zeefdrukweekend beeldverslag zeefdrukweekend [...]

Leave a Reply

*

Text formatting is available via select HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>